6 Mayıs 2019 Pazartesi

İDAREYE TAZMİNAT DANIŞTAY KARARI 7



T.C.
Yargıtay
4. Hukuk Dairesi 
Esas No:2013/17407
Karar No:2014/12097
K. Tarihi:31.10.2005 

MAHKEMESİ : Çumra Asliye Hukuk Mahkemesi
TARİHİ : 20/12/2011
NUMARASI : 2005/357-2011/617

Davacı E.. B.. vekili Avukat S..T.. tarafından, davalılar R.. B.. vdl aleyhine 31/10/2005 gününde verilen dilekçe ile maddi ve manevi tazminat istenmesi üzerine mahkemece yapılan yargılama sonunda; davanın kısmen kabulüne dair verilen 20/12/2011 günlü kararın Yargıtay’ca incelenmesi davacı vekili ile davalılardan R.. T.. ve A.. B.. vekilleri tarafından süresi içinde istenilmekle temyiz dilekçelerinin kabulüne karar verildikten sonra tetkik hakimi tarafından hazırlanan rapor ile dosya içerisindeki kağıtlar incelenerek gereği görüşüldü. 
1-Dosyadaki yazılara, kararın dayandığı kanıtlarla yasaya uygun gerektirici nedenlere, özellikle delillerin değerlendirilmesinde bir isabetsizlik görülmemesine göre davacının, davalı A....Belediye Başkanlığı ve R.. T.. haricindeki davalılara yönelik temyiz itirazları reddedilmelidir.
2-Davacının A..... Belediye Başkanlığı'na yönelik ve A..... Belediye Başkanlığı'nın temyiz itirazları yönünden;
Dava, maddi ve manevi tazminat istemine ilişkindir. Mahkemece, davanın kısmen kabulüne karar verilmiş; karar, davacı ile davalılardan A...... Belediye Başkanlığı ve R.. T.. tarafından temyiz edilmiştir.
Davacı, hazine adına olup ecrimisil ödeyerek kullandığı taşınmaza ektiği çeşitli meyve ağaçlarına, söğüt ve kavak ağaçları ile buğday ürününe davalılarca zarar verilmesi nedeniyle zararlarının giderilmesini istemiştir.
Davalı Belediye bir kamu tüzel kişisidir. İşlem ve eylemleri kural olarak kamusal nitelik taşır. Tazminat istemine konu olayın kamu hizmetinin görüldüğü bir sırada doğduğu ve hizmet ile ilgili bulunduğu kabul edilmelidir. İdare’nin hizmet kusuru niteliğindeki eylemi sonucu meydana gelen zararlardan dolayı; İdari Yargılama Usulü Yasası’nın 2/1-b maddesi gereğince İdare’ye karşı, idari yargı yerinde tam yargı davası açılması gerekir.
Mahkemece, davalı A.. Belediye Başkanlığı yönünden yargı yolu bakımından görevsizlik nedeniyle dava dilekçesinin reddine karar verilmesi gerekirken, işin esasına girilerek karar verilmesi usul ve yasaya uygun düşmediğinden kararın bu nedenle bozulması gerekmiştir.
3- Davacının davalı R.. T..'e yönelik ve R.. T..'in temyiz itirazları yönünden;
Davalı R.. T..'in A. Belediye Başkanı olduğu anlaşılmaktadır. Bu davalı yönünden dava, kamu görevlilerinin yetkilerini kullanırken, kusurları sonucu kişilere zarar vermelerinden kaynaklanan ve zarar görenlerin kamu görevlileri aleyhine açtıkları maddi ve manevi tazminat davasıdır.
Kamu görevlilerinin yetkilerini kullanırken veya görevlerini yaparken kişilere zarar vermesi, ilgili kamu kurumunun hizmet kusurunu oluşturur. Bu durumda sorumlu, kamu görevlisinin emrinde çalışmakta olduğu kamu kurumu olup dava o kurum aleyhine açılmalıdır.( TC Anayasası 40/III, 129/V, 657 Sy. K.13, HGK 2011/4-592 E., 2012/25 K.) Bu konuda yasal düzenlemeler, emredici hükümler içermektedir. Diğer yandan Sorumluluk Hukuku'nun temel ilkeleri açısından bakıldığında da bu şekilde düzenlemenin mevzuatta yer almış olması zarar görenin zararının karşılanması yönünde önemli bir teminattır.
Mahkemece kamu görevlisi olan davalı R.. T.. hakkında, kusuruna dayanılarak açılan davanın husumet yönünden reddine karar verilmesi gerekirken, yerinde olmayan yazılı gerekçe ile yazılı şekilde karar verilmiş olması usul ve yasaya uygun düşmediğinden kararın bozulması gerekmiştir.
SONUÇ. Temyiz olunan kararın yukarıda (1, 2 ve 3) nolu bentlerde açıklanan nedenlerle BOZULMASINA, bozma nedenine göre davacı, davalı A. Belediye Başkanlığı ve R.. T..'in diğer temyiz itirazlarının şimdilik incelenmesine yer olmadığına ve temyiz eden taraflardan peşin alınan harçların istek halinde geri verilmesine 23/09/2014 gününde oybirliğiyle karar verildi. 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.